Bye bye beautiful New Zealand - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Kim & Willem - WaarBenJij.nu Bye bye beautiful New Zealand - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Kim & Willem - WaarBenJij.nu

Bye bye beautiful New Zealand

Blijf op de hoogte en volg Kim & Willem

19 Maart 2013 | Nieuw Zeeland, Auckland

Hallo daar!
Hoe gaat het aan de andere kant van de wereld? Regen, sneeuw, zon? Het blijft toch telkens weer aan het veranderen daar he! Gelukkig kan het vanaf nu alleen maar beter worden. Wij zullen in ieder geval het mooie weer mee terug nemen voor jullie. Zoals de meesten van jullie al weten, hebben we onze tickets weer aangepast. Niet slechts eenmaal, maar uiteindelijk een keer of drie. Zoals het er nu voorstaat komen we begin mei terug. Om ervan verzekerd te zijn dat we Thailand over twee dagen binnengelaten worden, hebben we een vliegticket geboekt van Phuket naar Kuala Lumpur. Onze reisdata maakten het namelijk zo dat er meer dan 30 dagen tussen het landen en vertrekken in Thailand zaten. Hiervoor moet je echter een ander visum aanvragen (VOORAF) en die hebben wij niet! In plaats van met de bus, gaan we nu dus met het vliegtuig naar Maleisie en reizen we over land terug naar Thailand.

De laatste week hebben we weer veel gezien. Na ons vorige verhaaltje zijn we naar de gletsjer in Franz Josef geweest. We hebben die dag weer zo'n 20 kilometer gewandeld! Ook s'avonds zijn we nog even naar gloeiwormen wezen kijken. Het was niet erg spectaculair, maar we kunnen wel zeggen dat we ze gezien hebben! In Nieuw Zeeland wordt namelijk overal een ware attractie van gemaakt: grotten, gloeiwormen, gletsjers, vulkanen, fjorden, meren, bergen, dolfijnen, walvissen, zeehonden. Noem het maar op en het wordt commercieel uitgebuit. Niet geheel onlogisch, maar toch een beetje raar aangezien de meeste attracties gewoon 'natuur' zijn (en de natuur is toch van iedereen?!). Als je eenmaal aan dit idee kunt wennen, ben je in Nieuw Zeeland wel een paar weken zoet en kun je heel erg veel mooie dingen zien. Gewoon een kwestie van de juiste dagtours eruit pikken en je niet laten verleiden door alle 'aanbiedingen' die je krijgt.

Na Frans Jozef zijn we doorgereisd naar Wanaka. In dit kleine plaatsje bevond zich een erg mooi meer en hebben we (wederom) gewandeld. We hebben de Mount Iron 'beklommen' wat ons de mooiste uitzichten over de omgeving opbracht. Bij terugkomst was helaas onze voedselvoorraad voor 80% geplunderd. Van een volle bak yoghurt tot een half opgegeten avocado en van een onaangebroken pak ham tot de laatste kruimels van de rijstwijfels: alles was weg! Veel was er verder niet te beleven, dus de volgende dag zijn we doorgereisd naar Queenstown, de hoofdstad van het avontuur! Al meteen onder de indruk van de mooie omgeving met o.a. The Remarkables op de achtergrond. Bij aankomst in het hostel werden we voor de zoveelste keer weer eens belazerd. We hadden dit hostel speciaal uitgekozen omdat er gratis wifi bij zat en wij nog erg veel moesten plannen. Echter, we kregen een voucher voor 20 minuten gratis internet met de mededeling dat er geen UNLIMITED free wifi stond. DAGGG! Hierop ging Kim in de aanval en binnen 5 minuutjes kregen we ons geld terug van de roodaangelopen jongeman. ZO!

Weer een stralende dag voor de boeg. Queenstown is gelegen aan de voet van een berg waarop allerlei activiteiten te doen zijn. Met de gondel kun je hier naar boven, maar je hebt ook de mogelijkheid om zelf te lopen. Je raadt het al: wij gingen lopen. Onderweg kwamen we nog twee Nederlanders tegen van wie we een ticket voor de gondel naar beneden kregen, bedankt hoor. Onder het genot van een soort van chocoladebol hebben we hier genoten van het mooie uitzicht. Met de gondel en de sleepjeslift leek het alsof je in de zomer in een skigebied zat. Daarna hebben we twee ritjes in de 'Ludge' gemaakt. Dit zijn kleine karretjes waarmee je over een baan racet. Super lachen! In de avond hebben we niet veel meer gedaan. Kim was verkouden en ziekjes èn we hadden een tour gepland voor de volgende dag.

De tour bracht ons naar Milford Sounds, één van de bekendste fjorden van NIeuw Zeeland. Om 7 uur smorgens werden we opgehaald om om 7 uur savonds weer terug te keren. Een lange dag dus! En het merendeel van deze dag werd in de bus doorgebracht. Het was met alle fotostops meegerekend 5 uur heen en 5 uur terug. De twee uurtjes daar tussenin hadden we een cruise door Milford Sounds. De weg hiernaartoe was adembenemend mooi. Zo'n mooie natuur, zo'n indrukwekkende bergen. De schoonheid valt met een fotocamera gewoon niet vast te leggen! Na uren onze ogen uitkijken kwamen we bij de cruise. In het begin was ook dit heel erg mooi, maar uiteindelijk leek het allemaal een beetje op elkaar dus 2 uur was meer dan genoeg. Onderweg nog groepjes zeehonden gespot die lekker aan het zonnen waren en een mooie waterval.

De volgende dag was het chill-dag! Geen plannen, niks moeten, gewoon uitslapen en relaxen. We hebben de rest van onze reis in Nieuw Zeeland gepland en China Airlines gebeld om ons ticket met een weekje te vervroegen. Ondanks dat het ons vaak is afgeraden, zijn wij ervan overtuigd dat 4 weken Nieuw Zeeland voor ons lang genoeg is. Het voelt hier als een korte vakantie waar je veel ziet en doet, maar dit absoluut geen langere tijd volhoudt. Na deze luie dag hebben we savonds met Didier een drankje gedaan in de tuin van het hostel met uitzicht op het meer en de stadslichtjes. Daarna nog even de pub ingedoken, wat ons de volgende morgen weer een heerlijke kater heeft opgeleverd. We zijn deze dag helemaal van Queenstown naar Christchurch gereisd met een lunchpauze in Lake Tekapo aan het felblauwe meer.

In Christchurch hebben we eigenlijk niet heel veel gedaan. De gevolgen van de aardbeving in 2011 kun je hier nog goed zien. De halve stad ligt nog in puin en het is er erg kil. Het voelt een beetje als een spookstad en dat heeft ook wel weer wat. Na twee nachtjes Christchurch zijn we doorgereisd naar het kustplaatsje Kaikoura. Hier hebben we wederom gerelaxed en gewandeld door de verschillende baaien. Bij Seal Bay hebben we weer zeehonden gezien. Er lagen er twee op de rotsen en we konden erg dichtbij komen. Mooi!

Na Kaikoura zijn we naar Picton gegaan met de bus en vanuit Picton met de ferry naar Wellington. In Wellington zijn we savonds naar de Night Market geweest met lekkere Aziatische hapjes en een dansshow. De volgende dag zat het weer niet zo mee en zijn we gaan rondneuzen in het Te Papa museum. Ook de dag hierna hadden we slecht weer, we hebben rondgehangen in de bieb en gekaart in het hostel. Eigenlijk vonden we het niet zo erg dat het weer slecht was, dit was voor ons het teken dat we er goed aan gedaan hadden om eerder weg te gaan. In de dagen dat wij in Nieuw Zeeland waren, waren dit de enige dagen met slecht weer. Iets wat toch wel uitzonderlijk is als je het weer van vorig jaar vergelijkt met het weer van dit jaar.

De laatste dag in Wellington zijn we savonds om 20.00uur vertrokken met de bus richting Auckland. We moesten maar liefst 11 uur in de bus zitten om onze bestemming te bereiken. Het waaide en regende erg hard en het was behoorlijk mistig. Brrr! Gelukkig hadden we onze laptop met films en rond een uur of 1 zijn we half-half in slaap gedoezeld. Om 7uur vanochtend stapten we moe en koud de bus uit en zijn we naar hetzelfde hostel als de eerste avond gegaan. Omdat onze kamer pas om 12 uur klaar was zijn we in de lounge room op de bank gaan liggen en hebben hier heerlijk wat bijgeslapen. Daarna ingecheckt en wéér in onze kamer liggen slapen.

Momenteel (inmiddels gisterenavond) staan we op het punt om een lekkere vette Domino's pizza te gaan eten! Morgen is onze laatste dag in Nieuw Zeeland en savonds om 19.00 uur vertrekken we richting Thailand. We hebben een tussenstop in Sydney en één in Taipei en zullen uiteindelijk op 21 maart om 10 uur smorgens aankomen op het vliegveld in Bangkok. Het plan is om Bangkok even te laten voor wat het is en meteen richting Chiang Mai te reizen. Hier zullen wij jullie eens jaloers gaan maken met olifanten, tijgers, jungle, massages, lekker eten, luxe etc.

Laat de èchte vakantie maar beginnen!!!!!!!!!!

Liefs XXX

KIWI

• 20 Maart 2013 - 09:48

Caroline:

Hee moppies! Wat een leuk verslag weer! Super gaaf dat jullie zóveel zien! Ben benieuwd hoe thailand gaat bevallen! Hele fijne reis toegewenst en geniet er nog even van!
    Op dit moment kijk ik naar een witte, gladde achtertuin (zucht, again!) maar tegen de tijd dat jullie terug zijn weet ik zeker dat we weer lekker op het terras kunnen neerstrijken!

Dikke kus!

• 21 Maart 2013 - 06:11

Thijs Graste:

Ja geniet er nog maar even van.Want dit weekend is het hier nog maar gewoon 5 graden onder nul,en met mogelijk nog sneeuw. je mist niets er word weer niet gevoetbald.
    Het gaat jullie samen goed. Een vriendelijke groet vanuit de industrieweg. Nou deze heer gaat weer gewoon naar zijn werk. Doei.